
Mazda wprowadza udoskonalony silnik e-Skyactiv X
13-05-2021Osiągi zmodernizowanej jednostki e-Skyactiv X o pojemności 2,0 litra zostały poprawione, aby zapewnić dodatkowe 6 KM mocy i 16 Nm momentu obrotowego. W rezultacie maksymalna moc wzrosła do 186 KM (137 kW) przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy do 240 Nm przy 4000 obr./min. Nastąpiła również zmiana w parametrach zużycia paliwa, które w oparciu o normy WLTP zostało obniżone o 0,5 l/100 km, a emisja CO2 została zmniejszona o 10 g/km**.
Poprawa zarówno mocy, jak i efektywności została osiągnięta poprzez zmniejszenie stopnia sprężania silnika e-Skyactiv X z 16,3:1 do 15,0:1. Modyfikacje objęły optymalizację procesu spalania, konstrukcję denka tłoków i aktualizację oprogramowania układu Mazda M Hybrid. Skutkuje to nie tylko szerszym zakresem wydajności spalania, ale także zapewnia jeszcze większą stabilność zapłonu, dodatkowo zmniejszając i tak już bardzo niskie ryzyko nieoczekiwanego samozapłonu lub spalania stukowego z powodu różnic w jakości paliwa na poszczególnych rynkach.
* Mazda3 Skyactiv-X 2,0: zużycie paliwa wg WLTP: 6,5-5,0 l/100 km; emisja CO₂: 146-114 g/km. Zużycie paliwa wg NEDC: 5,5 -4,5 l/100 km; emisja CO₂: 124-101 g/km. Mazda CX-30 Skyactiv-X 2,0: zużycie paliwa wg WLTP: 6,6-5,7 l/100 km; emisja CO₂: 149-128 g/km. Zużycie paliwa wg NEDC: 5,6-4,9 l/100 km; emisja CO₂: 127-111 g/km. Samochody zostały homologowane zgodnie z obowiązującą procedurą WLTP (Regulacja (EU) 1151 / 2017; Regulacja (EU) 2007/715). Aby zapewnić porównywalność wyników testów, pojazdy, o których mowa, są homologowane zgodnie z procedurą homologacji dla tego typu pojazdów, wartości są zgodne z NEDC - wartościami ustalonymi zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (EU) 1153 / 2017.
** Do porównania, jako model referencyjny, wykorzystano Mazdę 3 Skyactiv-X 2,0 hatchback z napędem na przednią oś wyposażoną w manualną skrzynię biegów Skyactiv-MT oraz 18-calowe koła: po aktualizacji zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 5,3 l/100km, emisja CO2 w cyklu mieszanym wynosi 121 g/km; przed aktualizacją zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP wynosiło 5,8 l/100km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 131 g/km.